Tak trochu ako Mars

V piatok 5. marca 2021 publikoval známy internetový portál Astronomy Picture of the Day ako prestížnu astronomickú snímku dňa, fotografiu ktorú získal známy slovenský astrofotograf Róbert Barsa, predseda Sekcie astronomickej fotografie Slovenskej astronomickej spoločnosti pri SAV. Astronomy Picture of the Day spravuje americký Národný úrad pre letectvo a vesmír NASA a Michiganská technologická univerzita. Každý deň je na stránke tohto portálu publikovaný iný obrázok alebo fotografia nášho vesmíru spolu so stručným popisom pripraveným profesionálnym astronómom.

Snímka dostala názov Tak trochu ako Mars a skutočne, povrch tejto malej planéty pripomína Mars. Je to však samozrejme Zem. To len v špeciálnej digitálnej projekcii sa povrch Zeme zachytený na 360 stupňovej mozaike transformoval do podoby malej planéty. Róbert Barsa získal snímku počas expedície za úplným zatmením Slnka v decembri 2020 neďaleko mesta San Pedro v čilskej púšti Atacama. Na expedícii sa zúčastnil aj ďalší člen našej Spoločnosti Stanislav Kaniansky a Jaroslav Ambróz.

Mnoho astronomických observatórií využíva excelentné pozorovacie podmienky tohto inak veľmi nehostinného, vyprahnutého miesta. V jednej kupole na horizonte malej planéty sa nachádza aj celooblohová kamera AMOS, ktorú využívajú astronómovia Univerzity Komenského v Bratislave na štúdium meteorov. Aj táto snímka dokumentuje kvalitu nočnej oblohy v púšti Atacama. Na snímke dominujú súhvezdia Orión a Veľký pes (pre pozorovateľov na severnej pologuli však nezvykle “hore nohami”), jasné hviezdy Sírius a Canopus, známe objekty hlbokého vesmíru ako Plejády, Veľký a Malý Magellanov mrak, či oblúk Mliečnej cesty. Samozrejme nemôže chýbať ani samotný Mars, ktorý svieti ako červenkastý maják na oblohe tejto malej planéty.

Robovi srdečne blahoželáme k úspešnej fotografii a prajeme ešte veľa jasných nocí!