Above and Beyond - Storočie astronomický objavov

Medzinárodná astronomická únia (IAU) oslávi v roku 2019 sto rokov svojej bohatej činnosti na poli výskumu vesmíru. Pri tejto príležitosti pripravuje množstvo podujatí a aktivít. Jednou z nich je aj jedinečná putovná výstava "Above and Beyond - Storočie astronomických objavov", ktorá mapuje niektoré z najdôležitejších a najpozoruhodnejších úspechov modernej astronómie.

100 rokov pod jednou oblohou

Medzinárodná astronomická únia (IAU) bola založená v roku 1919. Storočie činnosti IAU prinieslo množstvo úžasných astronomických objavov a poznatkov, viedlo k vzniku a vývoju mnohých prevratných technológií, no predovšetkým prebúdzalo zvedavosť a tvorivosť ľudí na celom svete.

Farebná hra vesmíru

Niekto si môže myslieť, že vesmír je fádne čierny. Výstava astronomických fotografií, ktorú pripravili členovia SAS pri SAV však všetkým jasne dokazuje, že to nie je pravda, a že vesmír doslova „hrá“ farbami. Presvedčiť sa o tom mohli aj obyvatelia a návštevníci dedinky Mníšek nad Hnilcom, kde výstava z názvom „Farebná hra vesmíru“ zavítala začiatkom augusta tohto roka.

Pozorovanie úplného zatmenia Mesiaca 27.-28.júla 2018 v Žiline

Pre výbornú polohu voči východnému horizontu sme za miesto pozorovania prvej polovice zatmenia vybrali vrchol Veľkého Dielu. Kamerou Canon 550D  a objektívom Canon 3,5-5,6/18-135 mm sme pri vhodných podmienkach (takmer do východu Mesiaca nad obzor pršalo) exponovali časmi o jednu úroveň nižšími, ako ukazoval expozimeter pri 800 ISO. Zo spolu 31 snímok sme vybrali 10 a spojili ich do zloženej snímky (Startrial). Obrázok je označený písmenom „a“.

Stránky